Základní škola
Základní škola PLAMÍNEK je malotřídní školou s jednou třídou, kterou navštěvují žáci 1. – 4. ročníku. Zrekonstruovaná budova se nachází u hlavní silnice na návsi. Škola plní školní vzdělávací program PLAMÍNEK, který byl vytvořený na základě podkladů MŠMT a Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Kapacita školy zapsaná v rejstříku škol je 60 žáků, ale vzhledem ke kapacitě výdejny stravy a sociálního zařízení je maximální počet žáků stanoven na 30.
Zaměstnanci organizace v ZŠ
Ředitelka, magistra Helena Jordánová, pracuje ve školství a Olšovci od roku 2006. Vystudovala ostravskou pedagogickou fakultu a neustále se snaží sebevzdělávat o hledat nové směry a metody ve výuce dětí prvního stupně. Specializuje se na jazykové a přírodovědné obory. Ráda s dětmi tvoří, zpívá a dramatizuje.
Učitelka ZŠ, magistra Zuzana Klumparová, je učitelkou v ZŠ a MŠ Olšovec od roku 2007, taktéž vystudovala ostravskou univerzitu. Navštěvuje řadu seminářů zaměřených na alternativní vzdělávání a to zejména v oblasti matematických dovedností. Ve škole dále vyučuje anglický jazyk a tělesnou výchovu.
Asistentka magistra Kateřina Maršálková pomáhá dětem při docvičování a upevňování probraných témat, při nesnázích a nerozhodnosti, také se stará o žáky se speciálními potřebami.
Zázemí a nesmírnou pomocí je naše domovnice a výdejkyně stravy, paní Petra Staňková. Stará se o každodenní chod, úklid a pořádek. Zabezpečuje nám a dětem jídelní servis a práce s tím spojené.
Prostory ZŠ
Budova ZŠ je starší školní budova, kde se snažíme o maximální možné využití každého prostoru pro práci žáků. Budova je v dobrém technickém stavu. Má nově upravené prostory, vesměs nový nábytek, zrekonstruované sociální zařízení a plynovou kotelnu. V budově jsou moderní dřevěná okna se žaluziemi a je upravena elektroinstalace pro připojení počítačů a náročným elektroinstalací. V budově je dostupná síť wi-fi. V budově jsou dvě větší třídy pro hlavní výuku, dále děti užívají místnost pro školní družinu, vestibul, širokou chodbu, výtvarnou místnost a jídelnu. Hlavní program a začátek každého dne probíhá ve velké třídě A, kde má každý židli a pracovní stůl, u oken je velký prostor s kobercem, kde se scházíme na kruhu, nebo si zde děti chystají svá pracovní místa pro práci na úkolových kapsách a pomůckách. V této třídě jsou k dispozici zejména jazykové, přírodovědné a matematické pomůcky. Je tu žákovská knihovna a police pro přírodovědné pokusy. V prostorách široké chodby je místo pro žákovské boxy, kde mají děti své výukové listy, pracovní sešity a pomůcky pro vyučování a tvoření, a také své aktovky. Stěny chodby aktualizujeme podle přírodovědného nebo vlastivědného tématu. V malé třídě B je vedena výuka anglického jazyka, vlastivědy a dějin, pracují tady hlavně starší děti /3. a 4. ročník/.
Zde pobýváme, pokud máme nějakou náročnější a delší prezentaci, nebo se zde schází větší skupinky dětí pro konzultace a společnou práci, při které potřebuji hlasitěji komunikovat. Také jsou zde klávesy, na kterých žáci/i ne hudebníci/ mohou hrát podle předlohy. Vestibul je místo pro čtení nebo naopak si zde děti chodí zatancovat a povídají si. Školní družina je zařízena dvěma počítačovými stanicemi, válendou pro pohodlné čtení knih a encyklopedií ze školní knihovny a policemi se společenskými hrami a stavebnicemi. Ve výtvarné učebně je vytvořen prostor pro šest dětí, které mohou nerušeně pracovat na svém výtvarném projektu. Jsou tu regály s výtvarným materiálem a výtvarnými pomůckami. V budově je jídelna, kde se všichni společně stravujeme, a kde je klavír, který se využívá pro výuku ZUŠ Potštát, kterou navštěvují naši stávající žáci i absolventi. Do školy se strava přiváží ze školní jídelny ve Stříteži nad Ludinou. V budově nechybí ředitelna a místnost pro asistentky a různorodý materiál, pomůcky, mapy, výukové materiály, věci sezonního charakteru, atd.
Budova ZŠ je co tři roky celá vymalována, každoročně jsou plněny revize plynu a elektrických rozvodů a zařízení.
Jak učíme
„Děti jsou budoucnost lidstva. Pokud si někdo přeje vykonat něco dobrého pro společnost, ať chrání dítě před psychickými úchylkami a umožní mu jednat přirozeně. Dítě v sobě skrývá obrovský potenciál, ale také množství záhad. Tou největší je tajemství lidské přirozenosti.“
Maria Montessori
Organizace
Dokumenty ZŠ
- Charakteristika ŠVP
- Výchovně vzdělávací strategie
- Klíčové kompetence
- Učební plán 1.stupně
- Kritéria hodnocení
- Školní řád ZŠ
- Koncepce rozvoje 2022 – 2025
- Informovaný souhlas se zpracováním osobních údajů
- ŠVP ZŠ – obecné
- ŠVP ZŠ – vzdělávací oblasti a předměty
- Kritéria hodnocení
- Dodatky k ŠVP
- Rozpočet organizace na rok 2025
Školní družina
Školní družina je čas pro doučování, kreslení, pohybovky, hru na hudební nástroje, stavění, počítačové hry, Člověče nezlob se, lelkování, povídání si s kamarádem, tvoření, běhání po venku, uklízení, poslech hudby i tančení. Je to doba od ukončení kruhu cca 13.30h do 14.45h. Jsme rády, když žáci v družině po vyučování zůstávají. Máme možnost je poznat i z jiných stránek a máme více času si s nimi osobně pohovořit a někdy dokončit činnosti z dopoledne. Také děti mají více možností si spolu popovídat a vytvořit si mezi sebou nové kontakty. Je tu zvykem, že za námi dochází naši bývalí žáci, a tak se dozvídáme, jak jim to jde ve vyšších ročnících, a jak se jim daří přidalším vzdělávání.
Zápis do ZŠ
Zápisu předcházejí společné schůzky rodičů a dětí, při kterých sledujeme připravenost pro vstup do prvního ročníku.
Zápis se koná pravidelně v měsíci dubnu. V den zápisu se scházíme všichni společně a povídáme si o svých knížkách či maličkostech, které si děti donesou. Plníme hravé úkoly a užíváme si společné chvíle.
Pro zápis je třeba vyplnit níže přiložený formulář. Děti, které musí přijít k zápisu /dle dosaženého věku/, ale rodiče žádají o odklad školní docházky je potřeba zajistit vyjádření dětského lékaře a vyjádření z poradenského zařízení. Formulář je také přiložen.
formulář – Žádost o přijetí dítěte do ZŠ
formulář – Žádost o odklad školní docházky
Projekty ZŠ
Základní škola se účastní projektů Ovoce do škol, Mléko do škol, Národní doučování.