Základní škola

Základní škola PLAMÍNEK je malotřídní školou s jednou třídou, kterou navštěvují žáci 1. – 4. ročníku. Zrekonstruovaná budova se nachází u hlavní silnice na návsi. Škola plní školní vzdělávací program PLAMÍNEK, který byl vytvořený na základě podkladů MŠMT a Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.

Kapacita školy zapsaná v rejstříku škol je 60 žáků, ale vzhledem ke kapacitě výdejny stravy a sociálního zařízení je maximální počet žáků stanoven na 30.

Zaměstnanci organizace v ZŠ

Ředitelka, magistra Helena Jordánová, pracuje ve školství a Olšovci od roku 2006. Vystudovala ostravskou pedagogickou fakultu a neustále se snaží sebevzdělávat o hledat nové směry a metody ve výuce dětí prvního stupně. Specializuje se na jazykové a přírodovědné obory. Ráda s dětmi tvoří, zpívá a dramatizuje.

Učitelka ZŠ, magistra Zuzana Klumparová, je učitelkou v ZŠ a MŠ Olšovec od roku 2007, taktéž vystudovala ostravskou univerzitu. Navštěvuje řadu seminářů zaměřených na alternativní vzdělávání a to zejména v oblasti matematických dovedností. Ve škole dále vyučuje anglický jazyk a tělesnou výchovu.

Asistentka magistra Kateřina Maršálková pomáhá dětem při docvičování a upevňování probraných témat, při nesnázích a nerozhodnosti, také se stará o žáky se speciálními potřebami.

Zázemí a nesmírnou pomocí je naše domovnice a výdejkyně stravy, paní Petra Staňková. Stará se o každodenní chod, úklid a pořádek. Zabezpečuje nám a dětem jídelní servis a práce s tím spojené.

Prostory ZŠ

Budova ZŠ je starší školní budova, kde se snažíme o maximální možné využití každého prostoru pro práci žáků. Budova je v dobrém technickém stavu. Má nově upravené prostory, vesměs nový nábytek, zrekonstruované sociální zařízení a plynovou kotelnu. V budově jsou moderní dřevěná okna se žaluziemi a je upravena elektroinstalace pro připojení počítačů a náročným elektroinstalací. V budově je dostupná síť wi-fi. V budově jsou dvě větší třídy pro hlavní výuku, dále děti užívají místnost pro školní družinu, vestibul, širokou chodbu, výtvarnou místnost a jídelnu. Hlavní program a začátek každého dne probíhá ve velké třídě A, kde má každý židli a pracovní stůl, u oken je velký prostor s kobercem, kde se scházíme na kruhu, nebo si zde děti chystají svá pracovní místa pro práci na úkolových kapsách a pomůckách. V této třídě jsou k dispozici zejména jazykové, přírodovědné a matematické pomůcky. Je tu žákovská knihovna a police pro přírodovědné pokusy. V prostorách široké chodby je místo pro žákovské boxy, kde mají děti své výukové listy, pracovní sešity a pomůcky pro vyučování a tvoření, a také své aktovky. Stěny chodby aktualizujeme podle přírodovědného nebo vlastivědného tématu. V malé třídě B je vedena výuka anglického jazyka, vlastivědy a dějin, pracují tady hlavně starší děti /3. a 4. ročník/.

Zde pobýváme, pokud máme nějakou náročnější a delší prezentaci, nebo se zde schází větší skupinky dětí pro konzultace a společnou práci, při které potřebuji hlasitěji komunikovat. Také jsou zde klávesy, na kterých žáci/i ne hudebníci/ mohou hrát podle předlohy. Vestibul je místo pro čtení nebo naopak si zde děti chodí zatancovat a povídají si. Školní družina je zařízena dvěma počítačovými stanicemi, válendou pro pohodlné čtení knih a encyklopedií ze školní knihovny a policemi se společenskými hrami a stavebnicemi. Ve výtvarné učebně je vytvořen prostor pro šest dětí, které mohou nerušeně pracovat na svém výtvarném projektu. Jsou tu regály s výtvarným materiálem a výtvarnými pomůckami. V budově je jídelna, kde se všichni společně stravujeme, a kde je klavír, který se využívá pro výuku ZUŠ Potštát, kterou navštěvují naši stávající žáci i absolventi. Do školy se strava přiváží ze školní jídelny ve Stříteži nad Ludinou. V budově nechybí ředitelna a místnost pro asistentky a různorodý materiál, pomůcky, mapy, výukové materiály, věci sezonního charakteru, atd.

Budova ZŠ je co tři roky celá vymalována, každoročně jsou plněny revize plynu a elektrických rozvodů a zařízení.

Jak učíme

„Děti jsou budoucnost lidstva. Pokud si někdo přeje vykonat něco dobrého pro společnost, ať chrání dítě před psychickými úchylkami a umožní mu jednat přirozeně. Dítě v sobě skrývá obrovský potenciál, ale také množství záhad. Tou největší je tajemství lidské přirozenosti.“

Maria Montessori 

Školní družina

Školní družina je čas pro doučování, kreslení, pohybovky, hru na hudební nástroje, stavění, počítačové hry, Člověče nezlob se, lelkování, povídání si s kamarádem, tvoření, běhání po venku, uklízení, poslech hudby i tančení.  Je to doba od ukončení kruhu cca 13.30h do 14.45h.  Jsme rády, když žáci v družině po vyučování zůstávají. Máme možnost je poznat i z jiných stránek a máme více času si s nimi osobně pohovořit a někdy dokončit činnosti z dopoledne. Také děti mají více možností si spolu popovídat a vytvořit si mezi sebou nové kontakty. Je tu zvykem, že za námi dochází naši bývalí žáci, a tak se dozvídáme, jak jim to jde ve vyšších ročnících, a jak se jim daří přidalším vzdělávání.

Zápis do ZŠ

Zápisu předcházejí společné schůzky rodičů a dětí, při kterých sledujeme připravenost pro vstup do prvního ročníku.

Zápis se koná pravidelně v měsíci dubnu. V den zápisu se scházíme všichni společně a povídáme si o svých knížkách či maličkostech, které si děti donesou. Plníme hravé úkoly a užíváme si společné chvíle.

Pro zápis je třeba vyplnit níže přiložený formulář.  Děti, které musí přijít k zápisu /dle dosaženého věku/, ale rodiče žádají o odklad školní docházky  je potřeba zajistit vyjádření dětského lékaře a vyjádření z poradenského zařízení. Formulář je také přiložen.

formulář – Žádost o přijetí dítěte do ZŠ
formulář – Žádost o odklad školní docházky

 

Projekty ZŠ

Základní škola se účastní projektů Ovoce do škol, Mléko do škol, Národní doučování.